2024. április 20. szombat
Tivadar és Odett napja

Az egészségünkért aggódunk leginkább

Míg Európában év végére nagyjából helyre állt a fogyasztói bizalom, Magyarországon továbbra sem rózsás a kép. Az itthoni polgárok leginkább az egészségükért, az adósságaik és a munkahelyi biztonságuk miatt aggódnak - mutatott rá egy online felmérés.

Bár 2016-ban számtalan politikai és társadalmi esemény ingatta meg a fogyasztók bizalmát világszerte, év végére Európában szerény növekedést mutatott a fogyasztói bizalom – derül ki a Nielsen 63 országban végzett fogyasztói bizalomról, aggodalmakról és költési hajlandóságról szóló online vizsgálatából.

 

9148.jpgAz országonkénti eredményekben azonban jelentősek az eltérések. Magyarországon például az egészségi állapot a vezető aggodalom (25%), míg Európa más országaiban az egészségi állapot 18%-kal csupán a 4. a fogyasztókat leginkább aggasztó kérdések sorában. Nálunk az adósság (20%), és a munkahelyi biztonság (18%) is dobogóra került, de nyugtalanít bennünket még a gazdasági helyzet alakulása (17%), a bevándorlás (14%) és az iskolai oktatás és/vagy jóléti intézkedések kérdése is (14%). Ezzel szemben az európaiakat a terrorizmus aggasztja leginkább (21% számára ez az első vagy második számú aggodalmat kiváltó ok) és sokan tartanak a gazdasági helyzettől (21%) és a munkahelyi biztonságtól (19%) is.

 

A Nielsen bizalmi index kutatásának három kérdése közül a magyarok legoptimistábban személyes pénzügyi kilátásaikat ítélik meg: ezt a válaszadók negyede véli jónak vagy kitűnőnek, ami egy százalékpontos emelkedés az előző negyedévhez képest. A következő tizenkét hónapra vonatkozó munkahelyi kilátásokat honfitársaink 18%-a tartja pozitívnak és a válaszadók 19%-a (4%-kal kevesebben, mint tavaly a 3. negyedévben) nyilatkozott úgy, hogy az elkövetkező egy év jó vagy kiváló a szükséges dolgok megvásárlására is.

 

Minden pénz elmegy a megélhetésre

A magyar fogyasztók vásárlási kedve is némileg mérséklődött: a felmérés időszakában a válaszadók 19%-a nyilatkozott úgy, hogy az időszak jó vagy kiváló a szükséges dolgok megvásárlására a következő 12 hónapban. Ez 4%-kal marad el a harmadik negyedévi eredményektől.

A felmérés rákérdezett egyéb, a lakhatási–, megélhetési költségeken túl történő pénzköltési szokásokra. Itt is jelentősek a különbségek. Az európaiak átlagosan 36%-a megtakarítja a megélhetésen felül megmaradt összeget. Százból harmincnégyen új ruhát vásárolnak, míg harmaduk (33%) nyaralásra költi a pénzét. Ezzel szemben a magyarok kicsit több mint negyede, ha marad pénze, otthonát csinosítja, megtakarítási céllal a válaszadók 25%-a tesz félre, ezt követi az adósságrendezés 23%-kal. 31%-nak – szemben 19%-os európai átlaggal – viszont sosem marad pénze, amellyel szabadon rendelkezne.

 

A régióban az országok zömében (34 országból 25 esetében) jellemzően emelkedett a fogyasztói bizalom 2016 első negyedévét összevetve az utolsó negyedévvel. A legnagyobb ugrást 15 ponttal Hollandiában mérték (ami így most 100-on áll), ezt követi a 11 pontos spanyolországi eredmény (86 ponttal), és szintén kétszámjegyű növekedés jellemezte Svájcot (11 pontos növekedéssel 102 ponton áll). Magyarországon az index stagnál, 64 ponton áll, ami nemcsak az európai átlagtól marad el jelentősen, de a régióban is a sereghajtó pozíciót jelenti számunkra. Csehországban a fogyasztói bizalom 103 pont, Lengyelországban 88, Romániában 85, Szlovákiában 82 ponton áll.

 

Itt olvashatja a Patika Egészségpénztár hírlevelében Dr. Trautmann László, az Objektív Kutató Intézet kutatási igazgatójának gondolatait a felmérés eredményei kapcsán.