2017. szeptember 23. szombat
Tekla és Lina napja

Ártalmas, ha minden nap keményen edzünk

Nincs kedve minden nap edzeni menni? Talán jobban is tenné, ha beiktatna egy-egy pihenőnapot. Az élsportolók őrült edzésprogramja kedvez a csontritkulásnak, aminek helyrehozhatatlan egészségkárosító hatása van. Legyen csak fitt, ne megszállott.

Az Amerikai Fiziológusok Szövetségének éves konferenciáján tették ismertté annak a kutatásnak az eredményeit, ami a sport és a csontritkulás összefüggéseit vizsgálta. Ugyan előzetes eredményekről van szó, tehát további vizsgálatok szükségesek, de az biztosnak tűnik, hogy az állandó edzés nem tesz jót a csontoknak. Azoknál az embereknél, akik heteken át keményen edzettek gyakoribb volt a gyulladás és annak a fehérjének a szintje is emelkedett, ami gátolja a csontnövekedést. Azok, akiknél viszont voltak pihenéssel teli hetek, nem álltak elő olyan tényezők, melyek veszélyt jelentettek volna a csontokra. 

 

8970.jpg

Tudósok 15 élsportolót nőt vizsgáltak 9 hónapon át. Mindannyian 12-21 órát edzettek naponta a 2016-os Olimpiára készülve. Vérvizsgálatokból állapították meg kétfajta fehérje szintjét: az egyik az osteoprotegerin (a "jó" fehérje), ami megelőzi a csontok ásványi összetételének romlását, a másik a sclerostin (a "rossz" fehérje), ami gátolja a csontok növekedését.

 

Az alanyoknál a 9 hónap során csökkent az osteoprotegerinszint, vagyis megnőtt náluk a csontritkulás veszélye. A sclerostin, a rossz fehérje szintje nagyobb volt az evezősöknél az edzés heteiben, mint azokban a hetekben, amikor pihenőnapok is be voltak iktatva. Ez azt mutatja, hogy a heteken át tartó szüntelen edzés kedvezőtlen élettani folyamatokat indít el a csontok egészségét illetően. A kutatók azt is kimutatták, hogy az evezősöknél több volt a gyulladás.

 

Más kutatások is arra engednek következtetni, hogy nem célszerű minden nap edzeni. Az edzés a pihenés váltakozása állítólag segítik az izmok építését, gátolják a teljesítőképesség romlását és a fogyást, s egyes esetekben az immunrendszer is erősítették.

Persze az élsportolók edzésadagja eltér azokétól is, akik "civilek" és naponta csak 1-2 órát edzenek. Hogy náluk is beindulnak-e hasonló változások a két említett fehérje szintjében, ennek kimutatására még további vizsgálatok szükségesek.

 

(A Huffington Post cikke alapján.)