2017. szeptember 23. szombat
Tekla és Lina napja

Min múlik, hogy egészsége-e a nasink?

Szinte minden egészségesnek mondott ételt, nasit megrakhatnak olyan összetevőkkel, ami miatt az már-már többet árt, mint használ. Erre érdemes odafigyelni. A joghurtokkal is ez a helyzet, és a rágicsáknál is érdemes tudatosan választani.

Zabpehely

Az élelmiszergyárak gépsorairól kikerülő zabpelyhek, kukoricapelyhek, csokipelyhek kényelmes, gyors és egészséges reggelikként tudnak szolgálni, főleg ha teljes kiőrlésű alapanyagból készülnek, kevés cukrot tartalmaznak, s vitamindús gyümölcsökkel és alacsony zsírtartalmú tejjel társítjuk őket. De ha olyanokat vásárolunk, amikhez cukrot adtak a gyártók és kevés bennük a növényi rost meg a fehérje, akkor nem sokra megyünk velük. Legfeljebb annyit érünk el, hogy drasztikusan megugrik a vércukorszintünk délelőtt.

8958.jpg

Popcorn

Elvileg egészséges, antioxidánsokban gazdag ropogtatnivaló tud lenni, ami kevés kalóriát juttat a szervezetünkbe. Ám a mozikban kapható popcorn gyakran kókuszolajban készül, ami véget vet a diétának, egy közepes "vödörnyi" is 1200 kalóriát tartalmaz, arról nem is beszélve, hogy a telített zsírsavakból is annyi van benne, ami három napnyi egészséges adag lenne. A sajtos ízesítés ráadásul tovább ront a helyzeten.

 

Görög joghurt

Ha nem adnak hozzá cukrot, a görög joghurt jót tesz a szervezetnek, mert kiváló fehérje- és kálciumforrás. Az édesített fajtái, melyekhez ízesítést és gyümölcsdarabokat is adnak, már kevesebb fehérjét tartalmaznak és inkább desszertnek minősülnek, amiben akár 8 teáskanálnyi cukor is van.

 

Müzli szelet

Egyes típusaik hasznos nassolnivalók, mert jó adag fehérje és növényi rost van bennük, miközben kevés cukrot és telített zsírsavat tartalmaznak. De amikor csokoládéval vannak bevonva vagy cukros sziruppal, akkor már fehérjebombák és inkább édességek, mint müzlik.

 

Müzli

A zabok, a magvak és az aszalt gyümölcsök miatt nagyon egészséges tud lenni a müzli, s csokiphelyhekkel vagy joghurttal is keverhető. De mivel 1 pohárnyi (amerikai mértékegység, ami 2,36 decilitert jelent) már eleve 600 kalóriát is tartalmazhat, nem feltétlenül kell jól megdönteni a müzlis tasakot, inkább csak óvatosan szórjuk a joghurtra vagy a tejbe.

 

Mogyoróvaj

Főleg a vegetáriánusoknak lehet ez hasznos fehérjeforrás, amiben a szív és az erek számára is jótékony hatású zsírsavak találhatók. De óvakodjunk azoktól a mogyoróvajaktól, melyekben sok a cukor és a kókuszvaj, mert azok már rögtön kalóriadús édességé teszi ezt a finomságot.

 

Aszalt gyümölcsök

A szilva, a barack, a vörös áfonya ízletes és tápanyagban gazdag édesség aszalt formában is, már ha nincsenek bevonva cukorral és az elfogyasztott mennyiségre is odafigyelünk. De ha érzékenyek vagyunk a szulfitokra vagy asztmával küszködünk, az aszalt gyümölcsök nem ajánlottak - kivéve akkor, ha organikus márkákból választunk, melyek termékeihez nem adnak kén-dioxidot állagmegőrzőként.

 

Vegetáriánus csipsz

Sok A-vitamint és növényi rostot nyerhetünk belőle, főleg ha nem őrlik agyon a bele tett alapanyagokat. De nem minden ilyen csipsz egyenlő értékű tápanyag és egészségesség szempontjából. A bennük lévő olaj, só és cukor mennyiségétől függően a kalóriamennyiség elég változó lehet. Olvassuk el a csomagolás címkéjét.

 

Sushi

Egy California rollban egészséges telítetlen zsírsavak vannak, vitaminok az avokadóból, cink a rákból és mindez mindössze 255 kalóriával. De egy ropogós ráktekercsben, ami már sült étel, és gyakran csipős majonézzel öntik le, 200-zal több kalória van és háromszor több zsír.

 

Saláta

Ha spenót, tonhal, zöldségek és fetasajt van benne, s a tetejére joghurt öntet kerül, akkor alacsonykalóriájú, tápanyagdús ételről beszélünk. De ha a salátában ropogós csirkehús, bacon, cheddar sajt és ranch salátaöntet van, ennyi erővel már hamburgert is ehetnénk.

 

(A CNN cikke alapján)