2017. október 22. vasárnap
Előd és Korinna napja

Egyre többen hűségesek bankjukhoz

Tavaly folyamatosan növekedett azok aránya, akik fő bankjukat nem kívánták lecserélni. A bankváltásra nyitottak aránya stabil, 7 százalék körül alakult 2016-ban egy felmérés szerint. A fogyasztók ismerete és az ajánlatok személyre szabása vált kulcsfontosságúvá az ügyfelek megtartásában.

A GfK Financial Intelligence felmérésének adatai szerint a tavalyi évben negyedévről negyedévre nőtt azoknak a száma, akik egyértelműen úgy nyilatkoztak, hogy nem kívánnak jelenlegi főbankjuk helyett másikat választani. Ertl András, a GfK Senior Product Leadje szerint ez a tendencia rámutat arra, hogy a bankinformatikai fejlesztések, és az ajánlatok, valamint megoldások személyre szabása lassan, ám annál biztosabban eredményt hoz.

 

„Az ügyfelek érzik, hogy javulnak a szolgáltatások, egyre több személyre szabott megoldás közül választhatnak, amely élmény a főbankhoz fűződő viszonyukat stabilizálja, pozitívan befolyásolja” – állítja a szakember. „A bankhűség javuló tendenciája alátámasztja azt az alapvetést, miszerint a bankok számára fontos a fogyasztókat alaposan megismerni és ezen ismeretek mentén cselekedni.”

 

21. századi röghöz kötés 

8377.jpg

A bankváltásra nyitottak aránya stabilan 7 százalék körül alakul, ami nagyjából ötszázezer bankkapcsolattal rendelkező főt jelent a felmért 15-69 éves lakosság körében. Ők azok, akikért a hirdető bankok versenybe szállhatnak. Ez a kör jellemzően a fiatalabb – 30 évet még nem betöltött – ügyfélkörbe tartozik, akik a rendelkezésre álló lehetőségekről az internet mellett elsősorban ismerősi, baráti körben tájékozódnak. Adalék a bankváltásra nyitottakkal kapcsolatban, hogy körükben az átlagnál lényegesen alacsonyabb a folyószámla-hitellel bírók aránya, ami természetes módon megkönnyíti számukra a döntést.

A folyószámlahitel a gyakorlatban a röghöz kötés egyfajta eszközeként kezdett működni, hiszen az esetleges tartozás miatt beszűkülnek a bankváltást tervező ügyfél lehetőségei” – jelzi Ertl András. „Másfelől azonban ez a bankok számára egy újabb termékfejlesztési lehetőséget nyújt: miért is ne csábíthatnák magukhoz az aktuális főbankjuk által nyújtott kondícióknál előnyösebb feltételeket biztosító bankok ezeket az ügyfeleket folyószámlahitel-átvállalással” – veti fel a lehetőséget a tanácsadó.

 

A számlavezetés- és a bankkártya-díj is számít

A legfrissebb adatok szerint tavaly szeptember végén 9 millió forint fölé került a bankkártyák száma. Ezen belül döntő fölényben vannak az úgynevezett betéti kártyák, amelyekből 7,6 millió darabot tartottak nyilván, a hitelkártyák száma pedig elérte a 1,4 millió darabot. A BankRáció.hu statisztikája szerint a kártyás fizetések és a bankkártyák száma is nő Magyarországon.

 

A különböző bankszámlákhoz járó bankkártyák ugyanazt tudják, de mégsem egyformák, ha a költségeket nézzük - derül ki a  BankRáció.hu február közepén - több mint 10 lakossági bank ajánlatai alapján -  készített elemzéséből. A bankkártyák és a bankszámlák között is jelentős különbségek vannak. “Vannak ingyenesen igényelhető kártyák, sokszor pedig elengedik az első éves díjat, emellett vannak az évi 1000 forint alatti éves költséggel használható kártyák, miközben vannak 4-5 ezer forintosak is” - mondta Gergely Péter, a BankRáció.hu szakértője. Hozzátette: bankválasztáskor vagy számlaváltáskor mindenképp érdemes a bankkártyadíjakat és a számlavezetési díjakat is összevetni egymással, mert akár egy-egy bank több csomagjánál is lehetnek számottevő eltérések.