2017. március 29. szerda
Auguszta napja

Még egyszer a tojás hasznosságáról

Szinte minden nap kiderül egy ételről, hogy egészségtelen, másnap, hogy egészséges. A minap a tojásról mondták, hogy ártalmas, ma pedig arról szólnak a hírek, hogy ez az egyik legalapvetőbb és legértékesebb táplálékunk.

A tojásnak nagy a biológiai értéke, ezért – némi túlzással – egyedüli ételként is megállná a helyét, szénhidráttal és rosttal körítve, C-vitaminnal kiegészítve. Egy egész tojás energiatartalma 75 kcal. Más ételekhez képest igen kicsit a kalóriaértéke, ezért is építenek rá fogyókúrákat sikerrel, hiszen elsőrendű fehérjékben dús, zsírokban szegény, vitaminokban és ásványi anyagokban gazdag.

 

„A tojás az anyatej után a legjobb minőségű ételünk, mellesleg az emberiség legelterjedtebb fehérjeforrása. A tojásételek legnagyobb előnye, hogy ételeink közül a legjobban működtetik a gyomor- és bélrendszer emésztését és az anyagcseréért döntően felelős szakaszát, ráadásul könnyen fogyasztható mennyiségben” - mondja Dr. Légrády Péter, belgyógyász.

 

Élelmiszerek biológiai értéke

 

A táplálék biológiai értékét a benne található tápanyagok, elsősorban fehérjék, illetve aminosavak valóban hasznosuló hányada jelenti.

 

Élelmiszer

Biológiai érték

Anyatej, tojás

100

tehéntej

88-95

marhahús

88-92

halhús

80-92

sertéshús

84

csirkehús

82

szójafehérje

74-78

Bab, borsó, lencse

56-72

 

 

Jó a csontritkulás ellen, jó a szívnek 

A tojás apró mérete ellenére igen hatékony! Tökéletes tápanyagforrás, emellett olcsó, változatosan elkészíthető, tárolása könnyű, nem igényel különleges körülményeket és főzési eljárásokat. Már ősidők óta a humán táplálkozás egyik legszervesebb részét képezi, ezért a „paleodiéta” fő komponense. Tápanyag-összetétele valóságos kincsesbánya a szervezetnek, ezért királyi tápláléknak minősül, hiszen rengeteg olyan vitamint és nyomelemet tartalmaz, melyeket a modern orvostudomány napi bevitelre javasol. 

A tojást méltán nevezik óriás vitamintablettának, ásványi koktélnak, hiszen a csontritkulás megelőzésében kulcsfontosságú D-vitamin a tőkehalmáj után a tojásban található meg a legnagyobb mennyiségben. Tartalmazza még a bőrvitaminként is emlegetett A-vitamint, az antioxidáns hatással bíró E-vitamint, valamint a létfontosságú B-vitaminokat, folsavat és pantoténsavat. Az ásványi anyagok közül kalciumban, vasban, magnéziumban, cinkben, káliumban és foszforban, valamint nátriumban bővelkedik. Magas a tojás szelén-, és az agy számára oly fontos kolintartalma.

 

A tojás jótékony hatással van a szív egészségére is. Kevés telített zsírt tartalmaz, viszont sok omega-3 zsírsavat, ami véd a szívbetegségekkel szemben, fontos az agy, a szem és az idegrendszer számára is, segít megelőzni a korral járó szembetegséget és az Alzheimer-kórt.

 

A legtökéletesebb fehérje

A fehérje szó a görög „protos” szóból ered, jelentése: első elem. A fehérjék elengedhetetlen elemei minden egyes élő sejt növekedésének, felépülésének, jó működésének, valamint felépítésének. A fehérjék aminosavak összekapcsolódásából jönnek létre. Egy átlagos fehérje 300 vagy még több aminosavat is tartalmazhat.

Amikor egy fehérje az emberi szervezet igényeinek megfelelő mennyiségben tartalmaz esszenciális aminosavakat, azt mondjuk, hogy magas a biológiai értéke.

Egy átlagos tyúktojás 50-65 gramm, melynek 10%-a héj, 60%-a fehérje és 30%-a sárgája. Átlagos tápanyagtartalma: 75 kcal, 5,4 gramm fehérje, 4,8 gramm zsír, 0,3 gramm szénhidrát.

 

Egyetlen tojás elfogyasztásával a napi vitamin- és ásványianyag szükségletünk jelentős részét fedezhetjük. Itt olvashatja cikkünket, amelyből megtudja, hogy pontosan miből mennyit tartalmaz egy tojás.

 

A fehérjék nélkülözhetetlenek a bőr, az izmok és az idegszövetek felépítéséhez, valamint az energiaellátáshoz. Valamennyi táplálékunk közül a tojás fehérjéje a legkitűnőbb, mert teljes egészében hasznosul a szervezet számára. Ez az elsőrendű fehérjeforrás az összes, a szervezet működéséhez nélkülözhetetlen esszenciális aminosavat is tartalmazza, amely előállítására szervezetünk képtelen. Ezen kívül kilenc további, nem esszenciális aminosav is fellelhető benne, testünk számára könnyen feldolgozható formában.

A fehérjetartalom nagyobb részét a tojásfehérje adja, de a sárgájában is van kb. 40% belőle, ráadásul a legtöbb vitaminnal és ásványi anyaggal együtt. Egy tojás a napi fehérjeszükségletünk 20%-át fedezi.

 

Október végén egyszer már írtunk a témáról, cikkünket ITT olvashatja.