2024. április 19. péntek
Emma napja

A többség kerüli a márkaszervizeket

Magyarországon az autószerelés egyértelműen bizalmi szolgáltatás. Egy friss felmérés szerint az autósok legfőbb szerelőválasztási szempontja a szakértelem, a várható költség csak a harmadik helyen szerepel.

2008-ban még Magyarországon az autósok 51%-a kisebb, márkafüggetlen autószerelő műhelyben, 38% pedig márkaszervizben javíttatta az autóját. Utóbbi kategóriának nem egészen fele garanciás javítás volt. Az arányok az évek során folyamatosan a kisebb, márkafüggetlen műhelyek javára tolódtak el: 2016-ban már a megkérdezettek 74%-a részesíti előnyben azokat, míg márkaszervizbe csak 20% jár, ezen belül a garanciális javítások aránya is körülbelül egyharmadra csökkent - mutat rá a Robert Bosch Kft. megbízásából a Medián Közvélemény- és Piackutató Intézet által végzett felmérés.

 

Van, aki maga bütyköl 

A trendet a hazai járműpark öregedése is okozza, hiszen az idősebb autókat kevésbé viszik márkaszervizekbe: a 20 éves kor feletti autót használók esetében a kisebb, márkafüggetlen műhelyt választók aránya már 81%, ráadásul 15% saját maga javítja a kocsiját. Az 5 évnél fiatalabb járművek tulajdonosainak azonban már 64%-a javíttat márkaszervizekben, amelynek kicsit kevesebb, mint a fele a garanciális javítás.

 

Az autótulajdonosok életkori megoszlását vizsgálva érdekes, hogy márkaszervizt leginkább a 18-29-év közöttiek és a 60 év fölöttiek választanak, míg a kisebb, márkafüggetlen autószerelő műhelyek a 30-39 év közöttiek körében a legnépszerűbbek.

 

A márkafüggetlen szervizek térhódítását azok számának látványos emelkedése és az új szervizhálózatok megjelenése is magyarázhatja.

 

Egyre több az öreg járgány 

Érzékelhető a hazai autópark átlagéletkorának növekedése: míg 2008-ban 10 éves járgányok szaladgáltak az utakon, 2016-ra már 13,2 évre „öregedett” az átlagéletkor.  A válság évében a megkérdezettek 8%-a új, azaz 0 és 2 éves kor közötti, 22% 3 és 5 éves kor közötti autóval rendelkezett. 2016-ban 0 és 2 év közötti kocsit hazánkban a lakosság 2%, 3 és 5 éves kor közöttit pedig csupán 9% használ. 

Csökkent az egy háztartásban lévő autók száma. A Bosch 2008-as kutatás eredményei szerint Magyarországon a háztartások 42%-a rendelkezett személygépjárművel, ebből 5% egynél több autóval. Ez az arány 2010-ben elérte a 45%, amiből egynél több járművel továbbra is a háztartások 5%-a rendelkezett. A 2012-ben és 2014-ben továbbra is 40% rendelkezett háztartásonként egy autóval, de fogyni kezdett a több járművet használók aránya. A pénzügyi és gazdasági válság autóparkra gyakorolt hatásáról itt olvashat

 

Jövedelemfüggő a döntés 

A 2016-os felmérés eredményei azt mutatják, hogy az autószerelés a magyarok számára minden eddiginél bizalmibb szolgáltatásnak számít: egyre többen ismerős vagy barát ajánlása alapján választanak autószervizt.

 

A szakértelem jelentősége 2008 óta folyamatosan növekszik. Érdekes változás, hogy az autósok számára 2016-ra a szervizeltetés várható költségeinél is jelentősebb tényezővé vált a szerviz megbízhatósága, így a költségek csak a szervizválasztás harmadik legfontosabb szempontjaként jelennek meg.

 

Miként a kutatás eredményei is alátámasztják, a szervizválasztásra az autótulajdonos családok jövedelme is hatással van. Idén az alsóbb jövedelmi kategóriába tartozó válaszadók 81%-a kisebb, márkafüggetlen autószerelő műhelybe viszi autóját, 12% pedig maga javítja, márkaszervizbe csupán 6% viszi. Ugyanez az arány a felső jövedelmi csoportban: kisebb, márkafüggetlen autószerelő műhelybe 68% viszi, csupán 2% javítja saját maga, míg a márkaszervizek szolgáltatásait 28% veszi igénybe.